S T A T U T
FENIKS Stowarzyszenia Amazonek Warszawa-Targówek
Rozdział I
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1
- FENIKS Stowarzyszenie Amazonek Warszawa-Targówek, zwane dalej „Stowarzyszeniem”,działa na podstawie ustawy Prawo o Stowarzyszeniach.
- Stowarzyszenie jest Stowarzyszeniem zarejestrowanym i posiada osobowość prawną.
- Stowarzyszenie powołuje się na czas nieokreślony.
§ 2
- Terenem działania Stowarzyszenia jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej
- Dla realizacji celów statutowych Stowarzyszenie prowadzić może działalność poza granicami RP, zgodnie z prawem miejscowym.
- Siedziba Stowarzyszenia mieści się w Warszawie
§ 3
Stowarzyszenie może używać odznak i pieczęci zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.
§ 4
- Stowarzyszenie opiera swą działalność na pracy społecznej ogółu członków oraz pracy wolontariuszy.
- Do prowadzenia swych spraw Stowarzyszenie może zatrudniać pracowników.
§ 5
Stowarzyszenie może być członkiem krajowych i międzynarodowych organizacji o podobnym profilu działania, jeśli nie narusza to zobowiązań wynikających z umów międzynarodowych w których RP jest stroną.
Rozdział II
CELE I SPOSOBY DZIAŁANIA
§ 6
Celem działania Stowarzyszenia jest wszechstronne działanie na rzecz:
- edukacji prozdrowotnej w ramach profilaktyki onkologicznej,
- osób przed, w trakcie i po leczeniu raka piersi,
- rodzin i bliskich osób przed, w trakcie i po leczeniu raka piersi,
§ 7
Stowarzyszenie zamierza realizować swoje cele poprzez zadania publiczne w zakresie:
- Pomocy społecznej, w tym pomocy rodzinom i osobom w trudnej sytuacji życiowej oraz wyrównywania szans tych rodzin i osób.
- Ochrony i promocji zdrowia.
- Działań na rzecz osób niepełnosprawnych.
- Działań na rzecz osób starszych.
- Promocji i organizacji wolontariatu.
- Organizowania akcji charytatywnych.
- Organizacji grup wsparcia i samopomocy.
- Organizowania szkoleń, wykładów i spotkań z profesjonalistami na temat zapobiegania i zwalczania choroby nowotworowej.
- Organizowania rehabilitacji leczniczej.
- Organizowania warsztatów terapii psychologicznej.
- Poprawy optymalnych warunków do życia w społeczeństwie poprzez rehabilitację i terapię.
- Zaznajamiania społeczeństwa z problematyką wczesnego wykrywania raka piersi, jego leczenia i rehabilitacji.
- Redagowania i wydawania materiałów edukacyjnych, broszur, poradników, plakatów i innych materiałów edukacyjnych.
- Integracji społecznej, tj. udzielania pomocy osobom indywidualnym oraz ich rodzinom w:
a. odbudowywaniu i podtrzymywaniu umiejętności uczestnictwa w życiu społeczności lokalnej,
b. powrocie do pełnienia ról społecznych
c. podniesieniu kwalifikacji zawodowych - Działań rehabilitacyjnych w sferze kulturalno- artystyczno- sportowej.
- Przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu i cyfrowemu osób wymienionych w § 6 oraz osób starszych i niepełnosprawnych.
- Pomocy osobom wymienionym w § 6 oraz osobom starszym i niepełnosprawnym wykluczonym lub zagrożonym wykluczeniem społecznym i cyfrowym.
- Edukacji osób w różnym wieku w zakresie wczesnej profilaktyki raka piersi i innych chorób nowotworowych.
- Zapoznawania społeczeństwa z problemami osób w trakcie i po leczeniu onkologicznym.
§ 8
- Działania wymienione w § 7 w punktach 1-2, 5-8, 12-14b prowadzone są w ramach działalności nieodpłatnej pożytku publicznego.
- Działania wymienione w § 7 w punktach 3-4, 9-11, 14c -19 prowadzone są w ramach działalności odpłatnej i nieodpłatnej pożytku publicznego.
Rozdział III
CZŁONKOWIE, ICH PRAWA I OBOWIĄZKI
§ 9
- Członkami Stowarzyszenia mogą być osoby fizyczne i prawne.
- Osoba prawna może być jedynie członkiem wspierającym Stowarzyszenie.
§ 10
Członkowie dzielą się na:
- Członków zwyczajnych
- Członków wspierających
- Członków honorowych
§ 11
- Członkiem zwyczajnym może być każda osoba w trakcie i po leczeniu raka piersi, która zgłosi swój udział w realizacji celów Stowarzyszenia oraz złoży pisemną deklarację.
- Członkiem wspierającym może być każda osoba fizyczna lub prawna, zainteresowana działalnością Stowarzyszenia, która zadeklarowała na jego rzecz pomoc niematerialną lub materialną. Osoba prawna działa w Stowarzyszeniu przez swojego przedstawiciela.
- Członkiem honorowym może być osoba fizyczna, która wniosła znaczący wkład w rozwój Stowarzyszenia lub w inny, szczególny sposób wniosła zasługi dla Stowarzyszenia.
- Członków zwyczajnych i wspierających przyjmuje w drodze uchwały Zarząd.
- Członkostwo honorowe nadawane jest przez Walne Zgromadzenie Członków na wniosek Zarządu.
- Członkami Stowarzyszenia mogą być również cudzoziemcy.
§ 12
Członek zwyczajny ma prawo do:
- czynnego i biernego prawa wyborczego do władz Stowarzyszenia,
- uczestniczenia w działalności organizowanej przez władze Stowarzyszenia,
- zgłaszania opinii, wniosków i postulatów,
- korzystania z urządzeń, świadczeń i pomocy Stowarzyszenia,
- korzystania ze zgromadzonych przez Stowarzyszenie wydawnictw oraz sprzętu rehabilitacyjnego
- inicjowania działań mieszczących się w zakresie zgodnym z § 7
§ 13
Członek zwyczajny obowiązany jest do:
- aktywnego uczestniczenia w pracach i realizacji celów Stowarzyszenia,
- przestrzegania statutu, regulaminów i uchwał władz Stowarzyszenia,
- regularnego opłacania składek i innych świadczeń obowiązujących w Stowarzyszeniu.
- działaniu na rzecz innych członków, wnoszenia wkładu w rozwoju Stowarzyszenia i dbaniu o jego pozytywny wizerunek
§ 14
- Członek wspierający posiada prawa określone w § 12 pkt. 1-6 Statutu.
- Członek wspierający obowiązany jest do regularnego wywiązywania się z zadeklarowanych świadczeń oraz przestrzegania statutu, regulaminów i uchwał władz Stowarzyszenia.
- Członek honorowy posiadają prawa określone w § 12 pkt. 2-6 Statutu.
- Członek wspierający i członek honorowy mogą uczestniczyć w pracach Walnego Zgromadzenia Członków.
- Członek honorowy jest zwolniony z obowiązku płacenia składek członkowskich.
§ 15
- Członkostwo w Stowarzyszeniu ustaje na skutek:
a. dobrowolnej rezygnacji z przynależności do Stowarzyszenia, zgłoszonej na piśmie Zarządowi po uprzednim uregulowaniu składek członkowskich i innych zobowiązań wynikających z członkostwa w Stowarzyszeniu,
b. skreślenia z listy członków na mocy uchwały Zarządu z powodu
nieusprawiedliwionego zalegania z opłatą składek członkowskich i innych zobowiązań, przez okres co najmniej 6 kolejnych miesięcy,
c. wykluczenia ze Stowarzyszenia na skutek prawomocnego orzeczenia Zarządu, w przypadku stwierdzenia rażącego naruszenia zasad statutowych, nieprzestrzegania postanowień, uchwał i regulaminów,
d. śmierci członka
e. utraty osobowości prawnej przez członka wspierającego, będącego osobą prawną - W przypadku pozbawienia członkostwa przez wykluczenie lub skreślenie członkowi przysługuje odwołanie do Walnego Zgromadzenia Członków w terminie 14 dni od daty doręczenia członkowi zawiadomienia o uchwale Zarządu podjętej w tej sprawie.
Rozdział IV
WŁADZE STOWARZYSZENIA
§ 16
Władzami Stowarzyszenia są:
- Walne Zgromadzenie Członków,
- Zarząd,
- Komisja Rewizyjna.
§ 17
- Kadencja władz Stowarzyszenia trwa 4 lata, a ich wybór odbywa się w głosowaniu tajnym.
- Uchwały władz Stowarzyszenia podejmowane są w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów, przy obecności co najmniej połowy ogólnej liczby uprawnionych do głosowania członków. Zgromadzeni mogą uchwalić głosowanie tajne.
§ 18
W przypadku ustąpienia, wykluczenia lub śmierci członka władz Stowarzyszenia w trakcie kadencji, władzom tym przysługuje prawo kooptacji z tym, że liczba osób dokooptowanych nie może przekraczać 1/3 liczby członków pochodzących z wyboru.
WALNE ZGROMADZENIE CZŁONKÓW
§ 19
- Walne Zgromadzenie Członków jest najwyższą władzą Stowarzyszenia.
- Uchwały Walnego Zgromadzenia Członków podejmowane są zwykłą większością głosów, a. w pierwszym terminie – w obecności co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania,
b. w drugim terminie – bez względu na liczbę obecnych członków uprawnionych do głosowania, - Uchwały Walnego Zgromadzenia Członków w sprawie zmian Statutu, nadania i pozbawienia godności członka honorowego oraz rozwiązania Stowarzyszenia wymagają większości 2/3 głosów członków Stowarzyszenia obecnych na zebraniu, przy obecności :
a. co najmniej połowy liczby członków uprawnionych do głosowania w pierwszym
terminie
b. bez względu na liczbę członków uprawnionych do głosowania w drugim terminie. - Udział w Walnym Zgromadzeniu Członków biorą członkowie zwyczajni i wspierający z głosem stanowiącym oraz członkowie honorowi z głosem doradczym.
- Walne Zgromadzenie Członków może być zwyczajne (zwoływane raz w roku) lub nadzwyczajne, zwołane przez Zarząd na pisemny wniosek co najmniej 5 członków Stowarzyszenia.
- Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie Członków powinno zostać zwołane w terminie miesięcznym od daty wpływu wniosku do Zarządu.
- Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie Członków obraduje nad sprawami, dla których zostało zwołane.
§ 20
Do kompetencji Walnego Zgromadzenia Członków należy:
- Uchwalanie głównych kierunków działalności Stowarzyszenia.
- Rozpatrywanie i przyjmowanie sprawozdań władz Stowarzyszenia.
- Powoływanie i odwoływanie Zarządu i Komisji Rewizyjnej.
- Udzielanie absolutorium ustępującemu Zarządowi na wniosek Komisji Rewizyjnej.
- Uchwalanie zmian Statutu.
- Nadawanie i pozbawianie godności członka honorowego Stowarzyszenia.
- Rozpatrywanie wniosków władz Stowarzyszenia oraz wniosków i odwołań poszczególnych członków.
- Podejmowanie uchwały o rozwiązaniu Stowarzyszenia i likwidacji majątku.
§ 21
O terminie, miejscu i porządku obrad Walnego Zgromadzenia Członków Zarząd powiadamia członków co najmniej 14 dni przed terminem zebrania.
§ 22
Jeśli zawiadomienie o drugim terminie Walnego Zgromadzenia Członków nie stanowi inaczej, odbywa się ono godzinę później w tym samym miejscu.
ZARZĄD
§ 23
- Zarząd składa się z 3-7 członków, którzy wybierają spośród siebie prezesa, sekretarza i skarbnika.
- Członkiem Zarządu nie może zostać osoba skazana prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe.
§ 24
Do kompetencji Zarządu należy:
- Kierowanie bieżącą działalnością Stowarzyszenia i działanie w jego imieniu.
- Opracowanie programu działalności Stowarzyszenia.
- Zwoływanie Walnego Zgromadzenia Członków
- Wnioskowanie o zwołanie Nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia Członków.
- Realizowanie uchwał Walnego Zgromadzenia Członków.
- Przyjmowanie, skreślanie i wykluczanie członków Stowarzyszenia.
- Reprezentowanie Stowarzyszenia na zewnątrz.
- Podejmowanie uchwał w sprawie przynależności Stowarzyszenia do organizacji krajowych i zagranicznych.
- Zarządzanie majątkiem Stowarzyszenia zgodnie z wytycznymi Walnego Zgromadzenia Członków.
- Planowanie i prowadzenie gospodarki finansowej.
- Ogłaszanie rocznego sprawozdania finansowego.
- Ustalanie wysokości składek członkowskich.
- Powoływanie komisji, zespołów i innych ciał oraz określanie ich zadań.
- Rozpatrywanie sporów powstałych na tle działalności Stowarzyszenia.
- Inicjowanie modyfikacji kierunków działalności Stowarzyszenia w zależności od bieżącej sytuacji.
- Czuwanie nad zgodnością działalności Stowarzyszenia z obowiązującymi przepisami prawa; reagowanie na zmiany.
§ 25
- Posiedzenia Zarządu zwołuje prezes lub z jego upoważnienia inny członek Zarządu w miarę potrzeby, nie rzadziej niż 1 raz w miesiącu.
- Uchwały Zarządu zapadają zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej ½ ogólnej liczby członków Zarządu. W przypadku równej ilości głosów „za” i „przeciw” decyduje głos przewodniczącego zebrania.
- W posiedzeniach Zarządu mogą brać udział z głosem doradczym członkowie Komisji Rewizyjnej oraz zaproszeni członkowie Stowarzyszenia.
§ 26
Dla ważności oświadczenia woli, reprezentowania Stowarzyszenia oraz zaciągania zobowiązań majątkowych upoważnieni są dwaj członkowie Zarządu łącznie; co najmniej jedną z reprezentujących Stowarzyszenie osób powinien być prezes, sekretarz lub skarbnik.
§ 27
Dla ważności innych niż w § 26 czynności, bieżących spraw, pism i dokumentów wystarczy podpis jednego członka Zarządu, za zgodą i wiedzą innych członków Zarządu.
KOMISJA REWIZYJNA
§ 28
- Komisja Rewizyjna jest organem kontroli wewnętrznej i nadzoru Stowarzyszenia.
- Komisja Rewizyjna składa się z 2-5 członków, którzy wybierają spośród siebie przewodniczącego i jego zastępcę.
- Członkowie Komisji Rewizyjnej nie mogą jednocześnie pełnić funkcji w Zarządzie Stowarzyszenia.
- Członkowie Komisji Rewizyjnej nie mogą pozostawać w żadnym stosunku pokrewieństwa,
powinowactwa lub podległości z tytułu zatrudnienia wobec któregokolwiek z członków Zarządu. - Członkiem Komisji Rewizyjnej nie może być osoba, która była skazana prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwo z winy umyślnej ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe.
- Członkiem Komisji Rewizyjnej może być osoba będąca członkiem wspierającym lub członkiem honorowym, przy zachowaniu warunku, że członkiem Komisji Rewizyjnej nie może być więcej niż 1 osoba, która nie jest członkiem zwyczajnym Stowarzyszenia.
- Członkowie Komisji Rewizyjnej mogą otrzymywać zwrot uzasadnionych kosztów poniesionych w związku z pełnioną funkcją.
§ 29
Do kompetencji Komisji Rewizyjnej należy:
- Kontrolowanie przynajmniej raz w roku całokształtu działalności Stowarzyszenia.
- Badanie sprawozdania finansowego Stowarzyszenia.
- Przedkładanie Zarządowi na piśmie wniosków z przeprowadzonych kontroli oraz żądanie wyjaśnień.
- Składanie sprawozdania na Walnym Zgromadzeniu Członków wraz z oceną działalności Stowarzyszenia.
- Wnioskowanie do Zarządu o zwołanie Nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia Członków.
§ 30
- Uchwały Komisji Rewizyjnej zapadają zwykłą większością głosów, przy obecności wszystkich członków Komisji.
- Przewodniczący lub inny członek Komisji Rewizyjnej może brać udział w posiedzeniu Zarządu z głosem doradczym.
Rozdział V
MAJĄTEK STOWARZYSZENIA
§ 31
- Majątek Stowarzyszenia stanowią ruchomości, nieruchomości i fundusze.
- Fundusze Stowarzyszenia pochodzą z dotacji, dotacji z budżetu państwa i jednostek samorządu terytorialnego, spadków, darowizn, zapisów, ze składek członkowskich, zbiórek publicznych, środków pozyskiwanych z akcji charytatywnych oraz wpływów z działalności gospodarczej.
- Cały dochód Stowarzyszenia t.j. nadwyżka przychodów nad kosztami, przeznaczany
jest na działalność statutową. - Stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą na ogólnie obowiązujących zasadach zgodnie z obowiązującymi przepisami. Działalność gospodarcza może być prowadzona jako działalność dodatkowa działalności statutowej, określonej w § 6 i § 7 statutu.
- Dochód z działalności gospodarczej służy realizacji celów statutowych Stowarzyszenia i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.
- Zabronione jest:
a. udzielanie pożyczek lub zabezpieczeń zobowiązań majątkiem Stowarzyszenia w stosunku do członków, pracowników oraz ich osób bliskich, z którymi pozostają w związku małżeńskim albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli;
b. przekazywanie majątku Stowarzyszenia na rzecz członków lub pracowników oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności jeśli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych zasadach;
c. wykorzystywanie majątku Stowarzyszenia na rzecz członków lub pracowników lub ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, chyba że to wykorzystywanie wynika bezpośrednio ze statutowego celu Stowarzyszenia;
d. zakupowanie towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie organizacji, członkowie jej organów lub pracownicy oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich lub po cenach wyższych niż rynkowe.
Rozdział VI
ZMIANA STATUTU I ROZWIĄZANIE STOWARZYSZENIA
§ 32
Uchwałę o zmianie statutu Stowarzyszenia podejmuje Walne Zgromadzenie Członków większością 2/3 głosów;
- w pierwszym terminie – przy obecności co najmniej połowy członków Stowarzyszenia uprawnionych do głosowania,
- w drugim terminie – bez względu na liczbę obecnych członków Stowarzyszenia uprawnionych do głosowania,
§ 33
Uchwałę w sprawie rozwiązania Stowarzyszenia podejmuje Zwyczajne Walne Zgromadzenie Członków większością 2/3 głosów, przy obecności co najmniej połowy członków, bądź zwykłą większością głosów na Nadzwyczajnym Zgromadzeniu Członków zwołanym w tym celu.
§ 34
W przypadku podjęcia uchwały o rozwiązaniu Stowarzyszenia, Walne Zgromadzenie Członków zadecyduje o przeznaczeniu majątku Stowarzyszenia i powoła Komisję Likwidacyjną, która przeprowadzi likwidację Stowarzyszenia. Zastrzega się przekazanie majątku organizacjom charytatywnym nie nastawionym na zysk o celach charytatywnych zbliżonych do celów Stowarzyszenia.
Warszawa, dnia 29 czerwca 2018 r.